De fleste af os har oplevet en flyforsinkelse. Enten som rejsende, eller som ventende på én, der rejser. Det er ikke sjovt. De fleste af os ved også, at som rejsende er man berettiget til en eller anden form for kompensation, hvis flyforsinkelsen er længere end et særligt tidsrum. Det samme gælder, også hvis et fly bliver aflyst.
Men ved vi alle sammen, at en flyforsinkelse kan betegnes som en aflysning? Det har noget at gøre med, hvor lang tid forsinkelsen er.
Hvornår er der erstatning
Hvis en flyforsinkelse før afrejsen er længere end 5 timer, så betegnes det som en aflysning. Det samme gælder, hvis det er forsinket mere end 3 timer ved ankomsten. Vi har også muligheder for at få kompensation, hvis et fly bliver aflyst. Læs om erstatning for flyforsinkelse her.
Størrelsen og typen af kompensation, man kan få, afhænger af, hvor længe flyforsinkelsen varer. Den afhænger faktisk også af, hvilket flyselskab man rejser med. Og så afhænger den også af, om man rejser inden for eller uden for EU, og hvor lang rejsen er.
Hvad man kan få i kompensation, skal jeg ikke komme ind på nu. Det, man skal være klar over, er blot, at en økonomisk kompensation varierer. Det svinger mellem 250 og 600 Euro. Det er en fælles regel i hele EU.
Nu kan det være en meget langsommelig og tung proces at kræve kompensation af et flyselskab, hvis man har været udsat for flyforsinkelser. Flyselskaber er store, stærke virksomheder, og de er ikke altid lige gode til at oplyse passagerer om deres rettigheder. Derfor vil jeg anbefale, at man henvender sig til en ekspert, som kan hjælpe med at få kompensation. Det kan man gøre via en af de mange sites, som yder den form for service til almindelige passagerer, som du og jeg er.
Processen med at søge erstatning
Jeg havde engang en kollega, som var udsat for en flyforsinkelse. Han skrev breve, sendte mails og fax til selskabet. Han hørte aldrig fra det. Da han henvendte sig til en af de her eksperter via deres site, gik det stærkt. Han fik sin kompensation efter få dage, men inden han fik fat i eksperten, var der gået 8 måneder med at ringe og skrive til flyselskabet.
Det er i øvrigt fornuftigt at sætte sig ind i rettighederne, man har, når man skal rejse med fly. Fx så er der ikke så mange mennesker, der ved, at man faktisk kan kræve erstatning eller kompensation efter en flyforsinkelse i flere år, efter rejsen blev foretaget. Mange tror, at man skal have fat i flyselskabet lige med det samme. Det er naturligvis det bedste at gøre, men det er ikke sådan, at du kun har 1 måned til at få sat processen i gang.
Hvis jeg må give en anbefaling, så vil jeg råde dig til at spørge flyselskabet, som du rejser med, om dine rettigheder. De skal oplyse dig om dem. De skal forklare dig reglerne, så du er vel forberedt inden rejsen. Det er bedre at være forberedt og vide, hvad man har ret til, hvis det sker, at flyet bliver forsinket.