Fjerner kommunen skadedyr?

En hel bunke regler og love giver danskerne stor forvirring, når de bliver ramt af skadedyr i hjemmet.  Man ved efterhånden ikke, hvem man skal ringe til, når uheldet kommer til en.  Mange har den opfattelse, at det er gratis at få hjælp.  Men i dag er reglerne således, at hvis der er tale om rotter, så skal den lokale tekniske forvaltning træde til med lynhurtig udrykning og hjælpe.  Man kan søge direkte på borger.dk på hjemmekommunens hjemmeside.  Det er forudbetalt via skat.

Uoverskueligheden er dog total, når man ser flere kommuner i Nordsjælland, der tilbyder samme gratis service, når det drejer sig muldvarp eller mosegris.  Dette gælder også Odense kommune.

Som noget nyt tilbyder Miljøkontrollen i København også betalt service mod andre skadedyrsgrupper, hvor de kommer ud.

Aarhus Kommune

Som tommelfingerregel siger man dog f.eks. hvis man bor i Jyllands hovedstad: Alle former for skadedyr bekæmpes af privat skadedyrsbekæmpelse Århus kommune. Så her skal man altså ind på de gule sider eller Google for at finde det helt rigtige firma, der kan varetage problemet.

En ejer af en restaurant, der håndterer fødevarer kom i klemme omkring reglerne på området, da han fik ubudne gæster i sin virksomhed. Han ringede straks efter autoriseret hjælp, og der kom da også hurtigt en mand på pletten.  Men han måtte vende rundt i døren, da det viste sig, at firmaet var udsendt af teknisk forvaltning, der havde vundet licitationen – men ikke havde pligt til at udrydde insekter som kakerlakker og væggelus.  Der skulle han have fat i de dygtige konkurrenter, der hjælper kunder i Randers, Silkeborg og Horsens.

Borebiller

Da opgaven omhandlede bekæmpelse af borebiller var det naturligvis lige noget for dem.  Med det store udstyr og al verdens former for middel og gift gik de i gang med at hjælpe ejeren.  Selvom der stod pulver ud af døren, så folk måtte gå over på den anden side af gaden, mens behandlingen stod på.  Så var der ingen tvivl om, at det var effektivt og i den grad noget naboerne med fuld tilfredshed fulgte med i.  De var jo godt klar over, at hvis man ikke forebyggede, så ville det spredes fra lejlighed til lejlighed.

Snart var hele strøget igen var restauranten åben for spisende gæster der intetanende nød maden, uden at være generet af det ene eller andet stikkende. Men i stedet blot kunne fokusere på en gourmet oplevelse af de større.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *