Jeg arbejder i et lille konsulentfirma som sekretær. Det er mig, der sørger for, at tingene sker, og at hverdagen hænger sammen for konsulenterne. Jeg passer deres mødekalendere. Jeg brygger kaffe til dem. Jeg sørger for, at de har frisk frugt i fadene på deres kontorer. Jeg holder dem underrettet om nye tiltag. Og så passer jeg naturligvis telefonen for dem, så de har arbejdsro. Jeg forsøger at gøre mit arbejde, så godt som jeg kan. Og det lader til, at min indsats bliver værdsat.
Min chef kan være meget krævende. Men hun er også fair. Hun har hamrende travlt og sidder i møde i mange timer hver dag.
Personlige firmajulegaver
I går gav hun mig så en opgave, som jeg er ret vild med. Jeg skal finde på personlige firmajulegaver til alle ansatte i firmaet. Inklusive mig selv. Det er lige sådan noget, jeg elsker at gøre. Shopping er noget, jeg holder af, når det er til mig selv. Men når det er gaver, så kommer jeg altid i tvivl. Kan modtageren lide gaven?
OK budget
Hun, min chef, sagde, at jeg har et budget på op til 400 kr. per person. Vi er 15 ansatte og så chefen. Så jeg skal finde 15 gaver. De skal bestilles inden den 1. september. Så jeg har 2 uger til at finde 14 personlige gaver – plus 1 til mig selv. Den til mig selv ved jeg godt, hvad skal være. Den er ikke et problem. Men de 14 andre? Det drejer sig om 9 gaver til mænd og 5 til kvinder. Jeg kender dem alle sammen godt nok i deres professionelle roller, men hvordan er de derhjemme. De skal jo have en gave, de bliver glade for og gerne vil bruge.
Egentlig lidt som almindelige firmagaver
Lidt på samme måde som når vi giver for eksempel firmagaver til kunder, ikke? Som her: https://y-design.dk/firmagaver/
Det går op for mig, at jeg faktisk ikke kender de andre ansatte. Jeg ved ikke noget om, hvad de laver i deres fritid. Jeg ved ikke, om de har partnere, er gift, har børn, elsker hunde eller dyrker sport. Det ville være rart at vide den slags, fordi det ville gøre det nemmere at finde på gaver til dem.
Jeg har overvejet at sende et spørgeskema ud til dem alle sammen. Du ved, sådan et der spørger lidt ind til deres hverdag og dem selv. Men hvordan begrunder man sådan et spørgeskema? Man vil gerne vide mere? Lyder ikke godt i en mail. Det er da indiskret bare at sige, at man vil vide mere om en person. Det kan misforstås. Hvad gør jeg så? Går jeg en runde på kontorerne og spørger dem, om der er noget, de har brug for? Kaffe eller frugt. Deler jeg prints af deres mails ud til dem? Og håber på at komme til at overhøre samtaler om, hvad der er sket derhjemme?
Eller gør jeg det simple, som er: Send en mail til alle med en hilsen fra chefen og en meddelelse om, at jeg, deres altmuligsekretær, har et problem. Og så beder jeg dem om at sende mig en ønskeseddel, fordi chefen gerne vil give hver især en firmajulegave, som jeg skal finde til dem? Sådan ret de-luxe.