Vi lever i det, der vel med rette kan kaldes for en højteknologisk tidsalder, hvor selvbestaltede guruer i vest og med sixpence med den ene hånd præker om sociale medier og en virksomheds aftryk der – og samtidig kører det modsatte selv. Hvor annoncer, der i går var i aviser i dag er på nettet. Og så videre. Men én ting synes at være gået i glemmebogen for alt for mange firmaer:
Telefonen
På trods af alt det nymodens og smarte, er og bliver det det den gode gamle telefon, der er den primære livline mellem køber og sælger – af produkter, af services og af alt muligt andet. Når vi skal bruge en håndværker eller en serviceleverandør, finder vi dem ofte på nettet – og så ringer vi. Sådan er det.
Bliver telefonen så passet?
Ja – i mange tilfælde gør den da. Altså i firmaer store nok til at have administrative medarbejdere, der kan tage telefonen i åbningstiden.
Men i mindre virksomheder, der ikke har mulighed for at bemande et kontor fuldtids, ender opkald ofte med at gå til ejerens mobiltelefon. Det er som sådan også fint – hvis altså ejeren tager den. Altid.
Fakta er, at det bare er umuligt. Man kan jo ikke sidde i et møde, servicere en kunde eller andet arbejde og samtidig tage telefonen. Og så ryger den på svareren. I mange tilfælde betyder det en tabt kunde – eller i det mindste en mindre tilfreds kunde.
Løsningen?
Den bedste løsning på den udfordring er ganske enkelt at udlicitere telefonpasningen til et professionelt bureau, der varetager alle besvarelser personligt og med ens eget firmanavn. Det er markant billigere, end de fleste tror – og det er ikke ualmindeligt, at en professionel telefonpasning øger bundlinjen i et firma med op mod 10%.
Tag dog for pokker den telefon!