Salg og service i Danmark

Jeg er netop hjemvendt fra en ferie i USA, og jeg må indrømme, at selvom amerikanerne på mange måder er bindegale, er der alligevel en hel del, de har 100 gange mere styr på, end vi generelt har i Danmark. Der, hvor det virkelig kunne mærkes, var oplevelsen af kundeservice og den slags i de danske butikker, efter vi kom hjem.

Der er meget at lære om salg

Fra at være modtaget i samtlige butikker i USA som VIP gæster, oplevede vi den totale ligegyldighed, som desværre er mere reglen end undtagelsen i Danmark. Tyggegumignaskende ekspedienter, der er mere optagede af deres smartphones end af at yde service til kunderne i butikken.

Direkte uforskammet ligegyldighed overfro venlige spørgsmål om varers placering i butikken for eksempel – eller kassedamer, der end ikke gider kigge op og sige hej, når man kommer frem til kassen.

Det er så helt modsat i USA, og man skal faktisk lige vænne sig til opmærksomheden. Men når man først har gjort det, er kontrasten til at tage og føle på.

Lær salg og service for pokker

En af dem i Danmark, der har virkelig forstand på salg og dertil hørende service, er den kendte Leon Birdi, og hans hjemmeside kan du besøge her: https://birdi.dk/

Han er helt fremme i skoene, når det gælder om at identificere de områder, hvor personalet i en butik, på et hotel osv. kan øge graden af kundetilfredsheden og dermed indirekte salget.

Han afholder i øvrigt nogle helt forrygende foredrag om salg, og har du først oplevet et af dem, er du solgt!

Selvfølgelig er det ikke alt amerikansk indenfor salg og kundepleje, der kan overføres til vores forhold og mentalitet, men det er så heller ikke det, Leon Birdi gør i. Han tager det danske afsæt, og jeg ved fra flere, at han har skabt små mirakler i de virksomheder, der har hyret ham.

Uanset hvad: Jeg ville ønske, at danske sælgere og ekspedienter havde en lidt større forståelde for slag og for, at det er vi kunder, der i sidste ende betaler deres løn.

Hvad mener du?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *