Vær smart med emballage

Når vi taler om at styrke en virksomhed og dermed dens overlevelsesevner, er der et utal af parametre, der er værd at skrue på. Specifikt for virksomheder der enten sender varer med post og fragtfirma – eller pakker varer ind for kunder – er der et område, der ofte er ganske forsømt i optimeringen af den daglige drift: Emballage og indpakning.

Just in time

Et af de områder, der især rammer små og mindre virksomheder er kravene om enten at købe meget store mængder emballage ind for at opnå den rigtige pris – eller at købe små oplag og betale alt for meget. Det være sig papkasser, paprør og endda noget så basalt som kuverter og den slags.

For snart en del år siden tog et dengang nystartet firma handsken op og introducerede et koncept med salg af emballage i små oplag til lave priser – til ganske stor fortrydelse for den etablerede emballageindustri, der nød godt af at opkræve ågerpriser for deres varer til små kunder.

Firmaet blev – forståeligt nok – hurtigt en stor succes. Det er selvfølgelig Kolding-firmaet Jakodan, vi taler om.

Med deres “just in time” leverancer af alt tænkeligt til emballering blev de hurtigt en favorit hos ikke blot mindre butikker men i høj grad også hos den hastigt voksende skare af webshops.

Meget mere end bølgepap

Sortimentet hos Jakodan i dag er vokset betydeligt, og virksomheden er i dag leveringsdygtig i stort set alt, der har nogen forbindelse med forsendelse og indpakning. Lige fra kuverter / konvolutter over tape til for eksempel bobleplast.

Og ja – det er faktisk den kære bobleplast, som mange af os elsker at sidde og nulre med og sprænge de små luftfyldte bobler. Det er ganske afstressende faktisk!

Nu indledte vi denne artikel med at tale om optimering af driften i virksomheder – så lad os afslutte den med et par tanker om det emne:

  • Indkøb af emballage skal afstemmes med det reelle forbrug – og minimeres mest muligt af hensyn til både miljø og bundlinje
  • Det er ekstremt vigtigt at bruge den rigtige emballage – forsendelser der ankommer med skader på produktet hos kunden, har stor effekt på bundlinjen og på det fremtidige salg
  • Få rådgivning af for eksempel Jakodan om korrekt emballering i forhold til produkt og forsendelsesmetode. det sparer både penge, tid og ærgrelser.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *