Webshops og miljøet

Hvis du er webshopejer – eller sælger hjemmelavede produkter på en af de der platforme, som mange af de sociale medier tilbyder, så ved du, at det er vigtigt, at du emballerer produkterne godt. Du ved sikkert også, at det kan være lidt forvirrende at finde emballage i de rigtige størrelser. Du sender jo ikke en lille sølvring i en stor papkasse. Du sender heller ikke et langt lysstofrør i en papkasse. Det vil kræve, at du vikler det ind i masser af beskyttende materialer, så det ikke knækker undervejs til din kunde. Og er der noget, du ikke vil, så er det at sende et defekt eller ituslået produkt til kunden.

Den gode emballage

Derfor kigger du tit og ofte på mulighederne, du har for at få emballage fra Jakodan i de rigtige størrelser til dine produkter. Nogle kan klare sig med at sende en skjorte i en særlig pose af genbrugsplast. Andre må bruge forstå, at udgifterne til emballage er lidt højere, da de måske har brug for at vikle produktet ind i bobleplast.

Nogle har så også det problem, at de sælger mange produkter i forskellige størrelser og former – så de har brug for mange forskellige typer emballage. Der kan være tale om både poser af genbrugsplast, papkasser i forskellige størrelser og fyld, der kan beskytte produkterne.

Tænk på miljøvenlig emballage!

Alle har dog en ting til fælles: Ønsket om at bruge miljøvenlig emballage som her. Alle er opmærksomme på det. Og du kan faktisk også godt selv se det: Det sker ofte, at webshops sender dig dine varer i emballage, de slet ikke har købt. De genbruger den emballage, som deres leverandør oprindeligt sendte dem varerne i. Fornuftigt nok. Det sparer lidt udgifter til emballage, og det sikrer, at mindre papir eller andre materialer ender som skrald.

Men det sparer dem ikke for tiden, der bliver brugt til at pakke varerne ind. Ofte kan du nemlig se, at de har skåret en papkasse til. De har måske brugt ekstra stærk tape, så den ikke falder fra sig selv i hjørnerne mv. Og det får dig til at tænke på, om det virkeligt kan betale sig for dem. Tid er jo penge. Og udgifterne til indpakningstape har de alligevel. Så hvorfor bruge tid på at tilpasse en tilfældig papkasse?

Størrelse og omsætningshastighed

Svaret ligger nok i, at det kommer lidt an på, hvor mange forsendelser shoppen skal sende dagligt – hvor mange ansatte er der i den, og hvor mange produkter har de på lager. Det er jo tit sådan, at en webshopejer er den eneste ansatte i den. Han eller hun står selv for indkøb/fremstilling af produkterne, indpakning og forsendelse og har måske ikke et stort lager. Og heller ikke så mange salg.

I det tilfælde er det nok klogt at spare på udgifterne til bæredygtig emballage – og genbruge, den der kommer med varerne – eller den man kan finde gratis i supermarkedet. Den tilgang kan dog gå ud over shoppens brand. Alle ved, at hvis man kan brande sin shop godt, så er man på vej til succes. Og emballage er en vigtig del af en shops branding.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.