Mandag og rengøring

Mandag morgen. Du kender det. Du lukker dig ind på kontoret og stanken af indelukkethed og støv hænger i næseborene. Det er ikke lige den start på en effektiv uge, du drømte om. Indeklimaet er simpelthen ikke godt. Man kan blive syg af dårligt indeklima. Mandag formiddag bliver altså rigtig lang og trættende, når man føler, at der er snusket.

Rent og rart?

Egentlig er det vel arbejdsgiverens ansvar at sørge for et ordentligt indeklima, og at her er rent. Vi sidder ca. 25 mennesker i det samme kæmperum. Ventilation er der, men det er ikke nok til, at her er friskt. Vi har det her kunststof‐tæppe på gulvet. Det ligger der for at kunne tage noget af den der rumklang, som lokalet har. Det er vigtigt, fordi vi taler meget i telefon. Men det samler altså også meget støv. Og så er der mange kaffepletter på det. Måske kunne de udskifte tæppet?

Jeg tænker, at det bedste, hvis ledelsen kunne få et professionelt firma til at komme og gøre rent her. De ved vel, hvordan de kommer til bunds. De har professionelle maskiner, som kan klare jobbet. Ikke at jeg vil af med hende damen, som kommer en gang om ugen og støvsuger med den lille maskine, der står i køkkenet.

Erhvervsrengøring der dur

Jeg ved, at der er mange firmaer, som tager sig af erhvervsrengøring i Aarhus, hvor kontoret ligger. Så jeg forstår ikke, at ledelsen ikke har undersøgt muligheden for at få professionel rengøring til kontoret her. Vi er en del, som har gjort opmærksom på problemet, vi synes her er. Det har desværre skabt en negativ stemning, fordi alle tænker på det. Men mange vil helst ikke snakke om det. Vil ikke være til besvær og muligvis sætte sig i dårligt lys.

Hvis nu, fordi jeg kan overbevise ledelsen om, at et godt indeklima betyder glade medarbejdere og højere produktivitet, så kan det være, at de vil tage vores klager alvorligt, tænker jeg. Det må da kunne opveje udgiften til et rengøringsfirma.

Og hvis nu vi er glade, betyder det så ikke også, at vi vil lægge flere kræfter i vores job? Det vil da kun kunne betyde, at der kommer mere omsætning, tænker jeg.

Drømmer videre, mens jeg tænder for computeren. Hvis her var rent og friskt, så ville jeg ikke have noget imod at være hende, som tager brød eller kage med til fredagskaffen. Nu er det sådan et irritationsmoment at skulle gøre det, fordi jeg kan ikke lade være med at tænke, at tallerknerne, vi bruger, er snavsede.

Man finder alt på nettet

Jeg går på internettet og googler erhvervsrengøring i Aarhus. Jeg finder en fire fem firmaer, som er specialiserede, og som kan håndtere opgaven, skriver deres kontaktoplysninger ned, finder et par priseksempler. Sætter det rimeligt pænt op, skriver også en bemærkning om værdien af godt indeklima og god hygiejne. Jeg får det printet ud. Går ind til chefen og fortæller ham, at nu har jeg fundet nogle adresser på professionelle rengøringsfirmaer. Spørger ham, om han ikke vil overveje at kontakte dem for at se, om han kan få en god aftale med dem. Det ville han godt. Han sagde faktisk, at han var klar over problemet, men ikke havde haft tid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *