Stærkere hjemmeside

Der er ikke mange områder, hvor den gamle talemåde om, at ”ingen kæde er stærkere end det svageste led” finder bedre anvendelse, end når vi taler om SEO / Søgemaskineoptimering.

Særligt de senere år er både Google og forbrugerne blevet ret skrappe i deres krav til, hvad de gerne vil se og opleve på nettet. Hastighed, mobilvenlighed, nem adgang til at købe eller tilmelde sig osv.

Første forudsætning for at få gæster på sin hjemmeside er, at man kan findes i Google på det, folk efterspørger der. Og det stiller krav til hjemmesidernes ejere – i dag endnu mere end tidligere. Google har mange forskellige parametre, de ser på, når de skal afgøre, hvor i et søgeresultat, du skal ligge på en given søgning. Faktisk over 200 forskellige.

Indlægget her er oprndelig skrevet af den kendte danske SEO ekspert Thomas Rosenstand fra firmaet Concept Interest. Han er manden med 19 års erfaring med emnet, så det er nok værd at læse med!

Læs mere hos firmaet selv om SEO – eller den danske betegnelse: Søgemaskineoptimering

Lad os tage et kig på de væsentligste her.

 

Teknikken skal være på plads

Teknik i relation til en hjemmeside (eller webshop) handler om den måde, hvor på indholdet præsenteres til både Google og til brugerne.

Der er langt flere elementer, end det er muligt at beskrive i denne artikel, så lad os tage de væsentligste:

Mobilvenlighed

Hjemmesiden skal være mobilvenlig – og helst responsiv. Det er et indiskutabelt MUST nu, hvor Google er ved at skifte hele deres indeks ud, så det er det mobile indeks, der er det primære. Det betyder, at det er den oplevelse, googlebot mobile har, der danner grundlaget for dine placeringer også på desktopsøgninger!

Der er ingen vej udenom – alle sider på din hjemmeside skal kunne bestå testen her: https://search.google.com/test/mobile-friendly

 

Sikker forbindelse (HTTPS)

Din hjemmeside skal køre med SSL – altså have https foran. Google har varslet længe, at de vil prioritere hjemmesider med https over usikre. Og nu gør de det så.

De fleste browsere markerer faktisk usikre forbindelser som netop det – og hvem har lyst til at vise sig selv som ”usikker” i en kundes browser?

Du skal have det fikset NU, hvis det ikke allerede er sket.

Vær sikker på, at det gøres korrekt – ellers kan det koste dig placeringer. De væsentligste ting at sikre:

 

  • Sørg for, at alle kald til http bliver 301 redirectet til https
  • Sørg for, at alle interne links rettes til, så de går til https
  • Sørg for, at ingen billeder eller andet indhold, der hentes fra en anden adresse, hentes med http – så er forbindelsen nemlig ikke sikker!

Igen: Det er afgørende vigtigt, at du får det implementeret, og at du får det gjort korrekt!

Hastighed

Loadtiden – det er den tid, det tager at indlæse din hjemmeside (en hvilken som helst side på din hjemmeside) – er en stedse mere afgørende faktor for dine placeringer.

Det er logisk nok: Ingen orker i dag en langsom hjemmeside, og hvis Google viser langsomme hjemmesider i deres søgeresultater på side 1, bliver folk trætte af Google. Derfor tæller hastigheden med.

Glem ikke, at det også har enorm betydning for dine gæsters tilfredshed. Amazon har for eksempel påvist, at for hver 100 millisekunder, en side hos dem er langsommere, falder deres salg fra den side med 1%. Altså: En tiendedel sekund langsommere koster 1% af salget.

Test din hastighed for eksempel her: https://tools.pingdom.com/ – vælg Stockholm, hvis der er tale om en dansk hjemmeside.

Jo hurtigere jo bedre. Og sørg for at være hurtigere end dine konkurrenter! Der er ikke et magisk tal, men du bør kunne indlæse flertallet af dine sider på under 1 sekund. Kan du det?

Hastighedsoptimering er en videnskab, og udover de lavt hængende frugter som for eksempel billedoptimering, er det en opgave for eksperter.

Apropos billedoptimering: Har du husket at komprimere alle dine billeder og al din grafik? Du kan for eksempel bruge det fremragende og gratis værktøj her: http://optimizilla.com/

 

Indholdet er dit levebrød

Tekster! Det er og bliver vejen, når du vil have placeringer i Google. Og til forskel fra tidligere (måske en 4-6 år tilbage), er det i dag bydende nødvendigt at have en sublim kvalitet i de tekster, du har på din hjemmeside.

Du skal komme hele vejen rundt om et emne, beskrive i detaljer og besvare ethvert tænkeligt spørgsmål, der kan stilles til produktet / ydelsen, du beskriver.

Globalt er det gennemsnitlige antal ord på sider, der ranker på side 1 i Google på 1.890 ord! Ja – det er en sjat, men det er sådan, det er.

Glem ikke, at velskrevne og lange artikler / beskrivelser også har den bonus indbygget, at du kommer til at ranke på et hav af andre og relaterede søgninger. Din side om for eksempel boremaskiner vil også ranke på søgninger, der relaterer sig til de stadigt mere hyppige ”hvordan”, ”hvor”, ”hvem” og ”hvorfor” søgninger.

For eksempel: ”Hvordan borer jeg i glas”, ”Hvor er det bedst at købe en boremaskine” og så videre.

Der er undersøgelser, der påviser, at de lange artikler / beskrivelser, der i forvejen ranker på side 1 på et vigtigt nøgleord også ranker på op til 1.000 andre termer. Det gør de, fordi indholdet kommer omkring emnet. Det skal du sikre dig, at dit indhold gør – og husk, at det er en engangsinvestering, du kan høste af i årevis. En af de mest læste artikler (og den giver kunder), jeg har på min egen hjemmeside, skrev jeg i 2007. Den tid, jeg brugte på at skrive den, er betalt hjem mange gange!

Selvgjort er velgjort?

Ja så absolut! Men du er nødt til at sætte dig ind i, hvad der er det rigtige, og hvad der ikke er. Kun de færreste kan klare det hele selv, men jo mere vidende, du er – jo mindre eksperthjælp skal du købe dig til. Og jo mindre afhængig er du af andre.

Området er enormt, og en meget stor del er faktisk ikke så svært. Du kan nå langt med for eksempel den danske bog SEO-LEX og en portion sund fornuft. Og resten?

Der skal du købe dig til eksperthjælp. Sørg for, at du grundigt researcher en potentiel leverandør først. Markedet er desværre velforsynet med udbydere, der ikke burde lave det, de laver. Men der er også mange gode. Vælg en af dem.

Vi ses i Google, ikke?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *